Česi si z e-shopov urobili požičovne
Kým Česi využili zákon, aby si z eshopov urobili požičovne, slovenské obchody podobné pokusy ani nezaznamenali.
V Česku začali spotrebitelia používať právny fígeľ, aby ušetrili na dovolenke, no zároveň mali poruke najmodernejšiu techniku. Fotoaparáty či stany si kupujú cez internet a po návrate z dovolenky tovar vrátia bez uvedenia dôvodu. Tamojší Občiansky zákonník im na to dáva 14 dní. Napríklad internetovému obchodu Alza.cz sa vracia tri až päť percent sezónneho tovaru, kam patria fotoaparáty, kamery a GPS navigácie. Slováci sú poriadnejší Podobné možnosti dáva zákazníkom aj slovenský zákon o ochrane spotrebiteľa, no tovar je u nás možné vrátiť len do sedem dní. AKO SA VRACIA Tovar kúpený cez e–shop je možné vrátiť na Slovensku do 7 dní, v Česku do 14 dní, predávajúci môže znížiť vrátenú sumu o náklady spojené s opravou či čistením tovaru, filmy, hudba, knihy a softvér sa vrátiť nedajú, kupujúci získa peniaze naspäť najneskôr do 15 dní od vrátenia tovaru, v Česku ľudia najčastejšie vracajú fotoaparáty, notebooky, stany, navigácie. Internetové obchody sa však zhodujú, že ľudia zákon nezneužívajú. „Keď nám zákazník vracia tovar, zväčša nám povie aj dôvod,“ povedal Pavol Machnič z eshopu ZdravySvet.sk. Rovnakú skúsenosť má aj Ľudmila Žabková z obchodu Stonožkovo.sk. „Zákazníci, ktorí tovar vracajú, si zväčša u nás kúpia iný, ktorý im viac vyhovuje,“ hovorí. Problém so zneužívaním nemá ani Nay, ktorý prevádzkuje aj internetový obchod s elektronikou. „Ide doslova o pár prípadov, počet sa nezvýšil,“ povedal marketingový riaditeľ obchodu František Vámoši. Podobne reagoval aj eshop Hej.sk. Ľudia podľa Vámošiho najčastejšie vracajú malú elektroniku. Hudba, filmy, softvér a knihy sa podľa zákona vrátiť nedajú. Napriek tomu niektoré internetové obchody s týmto tovarom poskytujú zákazníkom vrátenie ako nadštandardnú službu. Fígeľ sa nemusí vyplatiť Odpoveďou, prečo je zneužívanie rozšírená viac v Česku ako na Slovensku, je aj lehota na vrátanie tovaru. Kým v Česku sa dá tovar vrátiť do dvoch týždňov, u nás je to len týždeň. Ľudia pritom väčšinou cestujú na 10dňové dovolenky. Ak by aj spotrebiteľ skúšal tento fígeľ, vo výsledku sa mu u nás nemusí vyplatiť. Po týždennej „výpožičke“ tovaru totiž nemusí dostať od predajcu všetky svoje peniaze. „Ak je tovar použitý, zákazník znáša všetky náklady na jeho uvedenie do pôvodného stavu,“ hovorí manažér obchodu Hej.sk Pavel Gall. Pri zrkadlovkách si treba pripočítať asi 20 eur za čistenie a prípadné ďalšie straty za škrabance. Aj podľa českého zákona si môžu predajcovia pred vrátením peňazí odpočítať takéto náklady. Na vrátenom tovare tratia Zneužívanie zákona v Českej republike potvrdzuje aj šéf tamojšej asociácie pre elektronický obchod Jan Vetyška. „Veľkých hráčov to netrápi, malí predajcovia sa však môžu dostať do finančných problémov,“ hovorí. Kým totiž veľké e-shopy nemajú problém s hotovosťou, pre malých predajcov môže byť vrátanie väčšieho objemu peňazí naraz likvidačné. „Viem o prípade, keď zákazník vrátil pomerne drahý tovar a internetový obchod takmer skrachoval,“ povedal Vetyška. Problémom pre e-shopy je aj ďalší predaj vráteného tovaru. Podľa zákona totiž nemôžu rozbalený tovar predávať ako nový. Hej.sk rozbalený tovar predáva ako bazárový za nižšie ceny, nepoužitý tovar ponúka v pôvodných cenách. Rovnako postupuje aj česká Alza. E-shop Mall.cz zas dáva vrátený tovar do súťaží.
Zdroj:www.sme.sk