Nákupy cez internet prešli zmenou. Lehota na vrátenie tovaru sa predlžuje.
Slováci s uvedením nového zákona do praxe dostanú rovnaké práva, ktoré platia v celej Európskej únii
Nakupovať cez internet je pohodlný spôsob pre tých, ktorí nemajú toľko času chodiť po obchodoch a hľadať. Pri nákupe na predajni je však lehota vrátenia obvykle 30 dní.
E- shopy poskytovali takúto možnosť v rámci siedmich dní, kedy ste mohli zakúpený tovar vrátiť bez udania dôvodu. S príchodom letných mesiacov však vstupuje do hry nový zákon, ktorý hovorí zmene viacerých pravidiel nakupovania cez internet.
Najaktuálnejšia a najzaujímavejšia zmena je predĺženie lehoty, v ktorej môžete tovar predajcovi vrátiť. Ak máte strach, že si nebudete sami vedieť vypočítať lehotu, nemajte obavy, obchodník je povinný upovedomiť Vás, odkedy tento čas začína plynúť. Samozrejmosťou bude vrátenie poštovného, avšak iba v tej základnej forme. Ak ste si nechali zaslať Váš tovar kuriérom, ktorý bol drahší, ako náklady napríklad Slovenskej pošty, rátajte iba s lacnejším variantom. V situácii, kedy od obchodníka dostanete tovar, ktorý nekorešponduje s tým, ktorý ste si na e- shope objednali, bude povinný nahradiť Vám pôvodné náklady, plus náklady spojené s vrátením tovaru.
Dizajn e- shopových objednávok zmení formu, ktorá zreteľne upozorní zákazníka, že tovar, pre ktorý sa rozhodol si záväzne objednáva. Objednávacie tlačidlo bude mať nápis: „objednávka s povinnosťou platby.“ Sú možné aj viaceré varianty, ráta sa však s tým, aby bol zákazník riadne informovaný o tom, že jeho elektronická objednávka je záväzná a tovar musí zaplatiť.
Viaceré e- shopy v súčasnosti spoplatňujú formu dobierky väčšou sumou. Je pochopiteľné, že takáto forma je pre podnikateľa viac nákladná, ale s uvedením nového zákona to bude inak. Dobierka môže byť spoplatnená maximálne takou sumou, ako poštový doručovateľ. V praxi to bude znamenať, že doručenie na dobierku bude na všetkých e- shopoch rovnakou sumou (taká, akú určuje poštový podnik predávajúcemu). Zákon zamedzí vyberanie poplatkov za platby kartou, resp. platbu online.
Ako online nákupca ste sa už určite stretli s tým, že pri konečných úpravách Vašej objednávky máte v košíku aj príspevky na charitu, či spoplatnené členstvo v klube. Zákon nariaďuje, aby si podobnú službu musel zákazník sám vybrať a zakliknúť. Hovorca ministerstva hospodárstva Stanislav Jurikovič pre médiá vyhlásil: „Spotrebiteľ nemusí platiť za niečo, čo si neobjednal. Nečinnosť spotrebiteľa po doručení nevyžiadaného plnenia nie je možné považovať za jeho súhlas s dodaním tovaru v budúcnosti“.
Jednou z ďalších zmien bude riadne informovanie o obchodných podmienkach e- shopu. Predávajúci je povinný uviesť v takej forme a veľkosti, aby zákazník nemal možnosť ich prehliadnuť. Takéto informácie musí pochopiť akýkoľvek spotrebiteľ, preto je nutné, aby neboli uvedené len formou odkazu (samozrejmosťou bude prepnutie do režimu pre slabozrakých).
Ako sme už v úvode spomínali, lehota na vrátenie tovaru sa predĺži na 14 dní. K odstúpeniu zmluvy však bude nutné vyplniť formulár, ktorého vzor bude súčasť zákona. Obchodník nie je povinný pripájať ho k objednávkam, stačí, ak ho umiestni na svoj web, kde bude ľahko stiahnuteľný pre potreby zákazníka, ktorý si ho následne môže vytlačiť a príp. poslať aj poštou.